Fit na de zomer!

girl, sleep, lying down-1733352.jpg

 

Fit na de zomer:

De zomer is weer voorbij, de vakantie zit erop. Lekker genoten van de vakantie en nu wil je weer fit worden? Wil je weer meer bewegen en gezonder eten? 

Start bij een goede nachtrust!

Wanneer je een slaaptekort hebt dan raken je eetlust en het verzadigde gevoel in de war. Heb je weleens gemerkt dat je meer behoefte krijgt aan eten als je moe bent? Dit komt doordat een slaaptekort leidt tot een hogere concentratie van een hormoon waar je honger van krijgt. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van een ander hormoon, dat zorgt voor het verzadigde gevoel, onderdrukt. Dit zorgt ervoor dat je wilt blijven eten, ook al zit je vol. 

Onderzoek toont aan dat wanneer je een slaaptekort hebt wanneer je probeert te lijnen dit nauwelijks zin heeft. Je verliest dan geen vet, maar spiermassa. Sterker, slecht slapen is is de kortste weg om in gewicht aan te komen. Dit kan je natuurlijk niet gebruiken als je weer fit wilt worden. Start daarom bij het verbeteren van je slaap en ga vanuit daar verder met je doelen voor het bewegen en je voeding. 

Ritme:

Kom weer in je ritme. In de zomermaanden wisselt het ritme vaak wat meer dan in het rest van het jaar. Probeer de komende week weer in je ritme te komen door op dezelfde tijd naar bed te gaan én er ook op dezelfde tijd uit te gaan. Hierdoor zorg je dat je, je lichaam en hersenen aanleert om op het juiste moment slaperig of wakker te worden. 

Ontspan:

Het leven is weer op gang en je wordt meegenomen in de stroom van de dag. Zorg gedurende de dag voor ontspanning door een pauze te nemen of de paar minuten die je over hebt te gebruiken om op je gemak wat te drinken, te wandelen of te lezen i.p.v.  de telefoon erbij te pakken. 

Meer weten over slaap? Neem contact met me op! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen