Meer tijd overhouden en toch gezond eten?

Klinkt als een onmogelijke combinatie, maar het kan!

In ons drukke leven is het vaak al lastig om een moment te vinden om rustig te eten, laat staan om een gezonde en voedzame maaltijd te maken. Zeg nou zelf, als je eindelijk thuis bent wil je toch niet nog een uur in de keuken staan? Uitgebreid ontbijt maken als je net iets te laat uit bed bent gekomen?

Dit zijn de momenten dat we voor makkelijk kiezen. Wanneer er op die momenten een voedzame maaltijd voor je klaar staat kies je voor makkelijk en gezond!

Dit kan wanneer je voorbereid te werk gaat, ook wel mealprep genoemd.
Jaja we hebben hier allemaal wel eens van gehoord en ik doe het al jaren.

Ik ben gestart door tijdgebrek, maar ik wil nu niet meer zonder. Het levert me door de weeks meer tijd op om te sporten of leuke dingen te doen. Vaak hoor ik, hoe lang sta jij wel niet in de keuken ‘s ochtends voor zo een ontbijt/lunch? Uhhhh, 5 minuten!
Moet je een keukenprins/prinses zijn hiervoor? Zeker niet. Het kost in het begin wat meer tijd, maar hoe vaker je het doet, hoe handiger je wordt.

Hoe ga je te werk?

Stap 1:
Neem een uurtje de tijd om wat maaltijden te bedenken of op te zoeken. Doe dit bijvoorbeeld elke twee weken. Zo varieer je regelmatig en wordt je lijst met keuzes steeds langer.
Nu hoor ik je denken, waar haal ik dat uur vandaan? Gebruik bijvoorbeeld de tijd die je normaal scrollend op social media doorbrengt om te scrollen door recepten. Volg mensen die voedzame recepten delen, struin het internet af naar recepten of kijk in een kookboek. Daarnaast hebben veel supermarkten tegenwoordig een boek met recepten of een wand waar je een recept vandaan kan pakken.
Zoek bijvoorbeeld op recepten voor mealpreppen. Hierbij wordt vaak aangegeven wat je kan voorbereiden en hoe lang iets houdbaar is. Zo kan je denken aan het voorbereiden van een ovenschotel die je op de dag zelf alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven.

Stap 2:
Plan in je agenda wanneer je gaat mealpreppen, wat je gaat maken en zorg dat je alles in huis hebt. Denk niet alleen aan de ingrediënten, maar ook aan lekvrije bakjes om mee te nemen.

Stap 3:
Mealpreppen!! Zet een muziekje aan en ga aan de slag. Werk per recept dat je voor ontbijt/lunch/ avondeten hebt bedacht. Maak je bijvoorbeeld het recept uit deze blog? Zet dan 3 bakje neer, verdeel de ingrediënten en ga mengen. Deksel erop en je hebt ontbijt voor 3 dagen. De volgende ochtend hoef je alleen maar de koelkast open te doen en je hebt ontbijt! Zo bespaar je tijd en kun je net iets langer slapen en uitgerust aan de dag beginnen.

Tip:
Plan altijd iets meer tijd in dan je denkt dat het gaat kosten. Zeker in het begin. Zo kun je het op je gemak doen en heb je altijd voldoende tijd. Denk je dat je ergens 30 minuten mee bezig bent? Plan dan bijvoorbeeld 40 minuten. Ben je toch eerder klaar? Neem dan je tijd om wat te drinken of een korte wandeling te maken.

Inspiratie voor een makkelijk ontbijt of lunch vind je hieronder.

Overnight oats: 

Benodigdheden:

  • 30g havermout
  • 300g kwark
  • 1 theelepel chiazaad (kan, maar hoeft niet)
  • ½ theelepel cacaopoeder
  • Fruit naar keuze, bijvoorbeeld: blauwe bessen, banaan, aardbeien, frambozen, mang0.
  • Je kunt eventueel rozijnen of cacao nibs toevoegen. Doe dit naar eigen behoefte.

Doe alles, behalve het fruit, in een bakje en meng alles goed door elkaar.
Zet het in de koelkast en laat het een nacht staan. De volgende ochtend voeg je het fruit toe of neem je fruit mee en je bent klaar.
Dit kan je voor max 3 dagen voorbereiden.

Merk je dat je de substantie te vast vindt? Dan kun je wat melk toevoegen en opnieuw even roeren.

Smakelijk!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen